reklama

Nahed Hattar. Ďalšia vražda za karikatúru

Počuli ste o Nahedovi Hattarovi? Nie? Nič si z toho nerobte. Mnoho ľudí na západe o ňom nepočulo. Do nedele, 25. Septembra 2016. To na neho spáchali atentát. Smutné, ale áno. Občas musíte umrieť, aby sa o vás písalo

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Úprimne povediac, o jordánskom spisovateľovi Nahedovi Hattarovi som sa sama dozvedela v auguste, kedy Petranews podala správu o jeho zatknutí za šírenie, zverejnenie karikatúry, na ktorej zobrazuje autor "vojaka" Islamského štátu v posteli s prostitútkami, ktorý podával rozkazy Pánu Bohu. Táto karikatúra vyvolala búrlivé diskusie.

Spočiatku som veľmi nerozumela tom, čo tak občanov rozčúlilo a za čo bol vlastne vzatý do väzby. Karikatúra bola totiž označená za antináboženskú. Antiislamskú. Snažila som sa dopracovať k tomu, čo je na nej antináboženské. Dobre, zobrazovať Boha ako otroka nie je prijateľné. Napriek tomu, že nájdeme mnoho ateistov, aká - taká forma úcty by podľa mňa mala byť prítomná v prístupe k pocitom ľudí a ako veriaci človek si priznávam, že by som niečoho takého schopná sama nebola. Pamätám si na časy v škole na náboženstve, keď sme sa snažili zobraziť Boha a premýšľali o tom, ako asi vyzerá. Zo začiatku som mala zmiešané pocity. Na jednej strane som sa snažila pozrieť na celú vec neutrálne, na druhej to nešlo. Ťažko opísať. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa vyjadrenia samotného pána Hattara, však nešlo o urážku Boha ( sám bol kresťan, aj keď mnohí ho označovali za agnostika, či ateistu), ale za urážku Islamského štátu a zosmiešnenie ich predstavy o tom, ako celá vec s vierou a Pánom Bohom podľa nich funguje. Ak by to človek vzal z tohto hľadiska, jeho vzatie do väzby by nemalo zmysel a ani reálny vysvetliteľný podklad. Určite mi dajú dnes za pravdu aj mnohí tí, čo sa po atentáte na jeho osobu zoskupili v hlavnom jordánskom meste a začali pokojný sviečkový protest proti zasahovaniu do osobnej slobody a násilie páchané za vyjadrenie postoja.

Čo je však najviac prekvapujúce, ukázalo sa, že pán Hattar tvorcom karikatúry nebol. Len ju zverejnil na svojej oficiálnej Facebookovej stránke. Zaujímavé. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preštudovala som si čo - to o ňom, aby som zistila o ňom aspoň čo - to. Samozrejme, Wikipedia až do nedeľňajšieho atentátu o ňom nevedela. No predsa len som sa cez arabské zdroje k niečomu dopracovala a uvedomila som si, že jeho vražda bola len otázka času. Horlivý podporovateľ režimu Assada, odporca skupiny Moslimské bratstvo, ktoré je globálne považované za teroristickú organizáciu ( v niektorých západných krajinách určite), veľakrát označovaný za protiislamsky orientovaného spisovateľa. Politického nepriateľa. Nejakým spôsobom ho obdivujem a zároveň považujem za hlúpe konať toto všetko v krajine, ktorá je na 96 % moslimská...Tieto dva názory sa vo mne bijú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaspomínala som si na posledný rok, kedy sa odohral atentát na tvorcov Charlie Hebdo. Úprimne, ich zosmiešňovanie a urážanie kresťanstva sa ma dotklo, ale vytiahnuť zbraň a zastreliť ich za to mi nenapadlo...A zamyslela som sa nad tým, či by sa ostatné krajiny o nich dozvedeli, keby im niekto nevpálil tú guľku do hlavy. Rovnako to je aj v prípade Naheda Hattara. Musel byť obeťou atentátu, aby si ho niekto všimol. 

Ono to tak býva. Občas musíte schytať guľku, aby ste upútali pozornosť. A odrazu si začnú ľudia všímať to, čo predtým alebo ignorovali, alebo to kritizovali len potichu. Sloboda slova, situácia kresťanov na Blízkom Východe, vražda zo cti, bezpečnosť na verejnosti ( napriek vyhrážkam smrti ho nik cestou na súd v nedeľu nechránil), zákony týkajúce sa držania zbraní a podobne...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Len pre upresnenie, nie, vraždy takéhoto druhu nepovažujem čisto za len islamské.(To pre tých, čo by sa chceli toho všetkého chytiť a začať si tu vylievať zlosť). Skôr mi vraždy takéhoto druhu a vraždy celkovo prídu ako zúfalé činy.Ruku na srdce, keby sa pozorňejšie pozrieme na situáciu v iných krajinách, určite objavíme prípady, kedy sa objavil nejaký zúfalec, ktorý tú zbraň vytiahol len za to, že niekto povedal niečo, čo sa ho dotklo...

Martina Šulová

Martina Šulová

Bloger 
  • Počet článkov:  86
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Blogerka, editorka, feministka, aktivistka za ľudské práva, práva žien a detí, pro - life /rka(?), no hlavne žena - človek, sem - tam si urobím rozhovory s osobami, ktoré ma zaujmú, aby som mala informácie a odpovede na svoje otázky priamo zo zdroja. Ako sa vraví : Keď to neurobíš ty, kto iný? Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu